( izvor net.hr / uredio anonymous )
Splitski Brodosplit u proteklih je nekoliko godina imao cijeli niz upita iz vojnih krugova o mogućnostima vojne brodogradnje, no ništa još nije realizirano. Jedan upit, međutim, izdvaja se od ostalih.
Kako naime piše Slobodna Dalmacija iz Rusije je u splitski škver stiglo neobično kratko pismo u kojem se ruska mornarica raspitivala može li joj Brodosplit izgraditi nosač zrakoplova!
S tim dopisom, neobično kratkim s obzirom na predmet na koji se odnosi, a što ga je primio Odjel prodaje “Brodosplita“, bili su upoznati navodno i neki ključni ministri sada već bivše Vlade Zorana Milanovića.
Ti ministri bili su voljni za takav hrvatsko-ruski aranžman ponuditi i Vladina financijskajamstva. Bilo je zamišljeno, tvrdi Slobodna, da se projekt predstavi osobno ruskom ministru obrane Sergeju Šojguu.
Brodosplit potvrdio upit
Postojanje tog spektakularnog upita potvrdio je listu Josip Jurišić, glasnogovornik Uprave Brodosplita. No, kako se priča dalje od upita ipak nije razvila, u škveru nisu htjeli dodatno komentirati.
Osnovni nacrt nastao bi na stolu ”Nevskog projektno-konstruktorskog biroa“ koji sada razrađuje tri vrste novih nosača. Nije isključeno da je još neko europsko brodogradilište dobilo upit o mogućnostima izgradnje ruskog nosača aviona, kakav je stigao u Split.
Francuzi su izgradili dva nosača helikoptera “Vladivostok“ i “Sevastopolj“, ali ih nisu isporučili zbog ruske agresije na Ukrajinu. Kako je biznis ipak samo biznis, Pariz je Moskvi platio goleme ugovorne penale (više od milijardu eura) zbog neisporuke brodova.
Nemoguć projekt
Postavlja se, naravno, pitanje ima li Brodosplita uopće mogućnosti upustiti se u takav projekt. Ako bi bila riječ o nosaču kapaciteta 55 borbenih lovaca, težine 65 tisuća tona, do 300 metara dužine, gaza devet metara, uz klasični pogon plinskim turbinama, procjene kazuju da bi za njegovu izradu trebalo angažirati najmanje šest tisuća kvalificiranih radnika i na stotine projektanata koje ”Brodosplit” nema.
Uz to, za izgradnju takvog kapitalnog objekta nužan je suhi dok kakav na cijelom Jadranu i istočnom Mediteranu ne postoji.
Poslovni odnosi još od 1965.
Slobodna podsjeća da je Brodosplit domaće brodogradilište koje je izgradilo najviše brodova za ruske naručitelje. Od 1965. godine kada je počela suradnja s tadašnjim Sovjetskim Savezom, pa do 1988., kada je isporučen zadnji veliki brod za Ruse, splitski je škver isporučio ukupno 40 brodova, uglavnom tankera. Naručitelj je bila poznata brodarska tvrtka Sudoimport iz Moskve.
Nije ni novi vlasnik Brodosplita bez poznanstava i kontakata u Rusiji, navodi Slobodna. Prvi brod koji je ugovorio za škver luksuzni je riječni kruzer za rusku riječnu kompaniju Volga Dream. Štoviše, bio je to i prvi riječni putnički brod naručen u inozemstvu nakon raspada Sovjetskog Saveza.
Brodosplit je jedno od rijetkih europskih brodogradilišta koje ima sporazum o suradnji s “Sudoexportom“, najvećom ruskom državnom kompanijom za trgovinu brodovima.
Rusija u problemima
Rusija trenutno nema brodogradilište koje je u mogućnosti izgraditi tako ogroman projekt kao što je nosač aviona. Brodogradilište u Severodvinsku kod Arhangelska, treba rekonstrukciju, a i pogoni na Krimu koje je Rusija anektirala zajednos tim poluotokom su devastirani.
Rusija sada u svojoj floti ima samo jedan nosač aviona, zapovjedni brod Sjeverne flote “Admiral Kuznjecov” koji je na flotnu listu dospio još u doba Gorbačova. Prvo se zvao ”Riga”, pa je preimenovan u ”Tbilisi”, pa je prekršten u ”Kuznjecov”.
“Kuznjecov” (44.000 tona) se gradio u crnomorskom brodogradilištu Nikolajevsk. Tu su porinuti i svi raniji tipovi nosača helikoptera klase ”Moskva” (17.500 tona) i ”Kijev” (42.000 tona).
Neki “Admirala Kuznjecova“ ni ne tretiraju kao autentični, suvremeni nosač zrakoplova. Prvo, ima kotlovsko-turbinski pogon koji, za razliku od nuklearnog, bitno smanjuje obujam i razmjere upotrebe broda. Drugo, umjesto parnog katapulta, koji se koristi za polijetanje lovačkih aviona s palube, “Kuznjecov“ ima poletnu rampu na pramcu. Prema podacima iz testiranja, samo katapult jamči sigurno polijetanje aviona u svim uvjetima i smanjuje ovisnost od poletne mase stroja.
Nema komentara:
Objavi komentar